Onderwijsstelsel, wetgeving en beleid
Drievoudige kwalificatie
01-05-2012
Al het goede komt in drieën
Vakmanschap alleen is niet voldoende. Met een mbo-opleiding moet je ook kunnen meedoen in de maatschappij en, als je dat wilt, een vervolgopleiding kunnen doen. De wet – de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) – schrijft dat voor. Scholen moeten daar dus serieus werk maken van deze ‘drievoudige kwalificatie’.
Kwalificatiestructuur van het mbo
01-08-2014
Hét communicatie-instrument voor onderwijs en bedrijfsleven
Is het: u (bedrijfsleven) vraagt, wij (middelbaar beroepsonderwijs) draaien? Of moet het mbo studenten meer dan beroepsgebonden competenties meegeven? Welke competenties zijn belangrijk als bagage voor een onzekere toekomst?
Sectoren, leerwegen en niveaus
01-03-2015
Rondgang door een complex ‘leerhuis’
Je kunt er leren voor autotechnicus, maar ook voor hippisch ondernemer, verkoopmedewerker, ict-beheerder of banketbakker. Het mbo kent duizend-en-één opleidingen, verdeeld over vier sectoren, twee leerwegen en vier niveaus. Hoe steekt het precies in elkaar?
Beroepsonderwijs internationaal
01-05-2012
’s Lands (onder)wijs, ’s lands eer
Vakmensen kun je overal ter wereld herkennen. Maar de manier waarop je vakman wordt, verschilt zo ongeveer per land. Het beroepsonderwijs heeft een sterk nationale inslag.
Transitie van vmbo naar mbo
21-01-2014
Zonder struikelen over de hobbel
Veel leerlingen struikelen bij de transitie van vmbo naar mbo. Waarom is die overgang zo lastig voor veel leerlingen? En welke mogelijkheden zijn er om de overgang soepeler te laten verlopen?