Skip to content
  • Categorie

  • Sorteer op

Nieuwsgierigheid als prikkel tot leren

‘Waarom, waarom....’, de drive om te weten

Nieuwsgierigheid is een fundamentele kracht die mensen in staat stelt zich te ontwikkelen, te leren. Vanaf de prille kindertijd. Bewust gebruik maken van die natuurlijke…

Lees meer

Vruchten plukken van peer support

‘Mijn maatje is een toffe peer´

Studenten die medestudenten begeleiden. Deze vorm van peer support kan de betrokkenheid van studenten met de school op een positieve manier beïnvloeden. En bijdragen aan…

Lees meer

Ouderbetrokkenheid

De kracht van het thuisfront

In het primair en voortgezet onderwijs is het een hot item, min of meer vanzelfsprekend ook: ouderbetrokkenheid. Maar hoe zit het in het mbo? Met…

Lees meer

Handelingsdilemma’s in het beroepsonderwijs

Doceren = doseren

Veelal zonder dat te beseffen, hebben mbo-docenten in de dagelijkse onderwijspraktijk voortdurend te maken met dilemma’s. Dilemma’s die te maken hebben met prioriteiten in het…

Lees meer

Hybride leeromgeving in de techniek

Student als leergierige ‘werknemer’

Studenten willen onderwijs dat uitdaagt. Dat betekent: geen traditionele leeromgeving, met een leraar voor de klas. Techniekstudenten in het bijzonder knappen daar vaak op af.…

Lees meer

Succesvol differentiëren

Een open oog voor verschillen

Soms verlies je studenten omdat ze de les niet kunnen bijbenen. Voor anderen kan het juist niet snel genoeg gaan: die dreigen zich te vervelen.…

Lees meer

Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten

Waarden en idealen in docent-student interacties

Ze liggen vast in de wet, maar tegelijk zijn de doelen van het beroepsonderwijs behoorlijk abstract. Het is aan docenten om er concrete inhoud aan…

Lees meer

Mediawijs ict-gebruik

Kijk uit voor de ‘iPad-school’

Wil je het de student van vandaag naar de zin maken, dan stop je als mbo-docent flink wat ict in je lessen. Dat althans is…

Lees meer

Vergroten van studentbetrokkenheid

Leren met (tegen)zin

Je kiest uit een overweldigend aanbod van beroepsopleidingen. Dan zit je als student toch op en top gemotiveerd in de klas? Was het maar zo.…

Lees meer

Zelfgestuurd leren

Van ‘laissez-faire’ naar ‘leren leren’

Adolescenten kunnen nog niet goed plannen, stelt neuropsycholoog, hersenonderzoeker en auteur Jelle Jolles. Een boodschap die het mbo lichtelijk in verlegenheid brengt. Immers, kwalificatiedossiers vragen…

Lees meer

Omgaan met verschillen

‘Maatwerk’ leveren in de dynamische onderwijspraktijk

Het is een van de kern-ambities van het middelbaar beroepsonderwijs: iedere student volgt zijn eigen weg naar (beginnend) vakmanschap. Aan de onderwijsinstelling, maar vooral aan…

Lees meer

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Leren kiezen, een onmisbare competentie

Oneerbiedig gezegd heeft het beroepsonderwijs wel wat weg van de menukaart van de Chinees: een enorm aanbod aan opleidingen en specialisaties. Maak er maar eens…

Lees meer
Back To Top