skip to Main Content
  • Categorie

  • Sorteer op

Hybride leeromgeving in de techniek

Student als leergierige ‘werknemer’

Studenten willen onderwijs dat uitdaagt. Dat betekent: geen traditionele leeromgeving, met een leraar voor de klas. Techniekstudenten in het bijzonder knappen daar vaak op af.…

Lees meer

Sociale netwerken als kans en obstakel

In de plus met sociaal kapitaal

Een goed sociaal netwerk, met de juiste contacten, helpt jongeren in het mbo aan een betere baan. Maar ook tijdens de opleiding en bij stages…

Lees meer

Kiezen voor een technische mbo-opleiding

Technische doorstroom zonder lekkage

Nederland heeft goed opgeleide (mbo-)technici nodig, fors méér dan het onderwijs nu aflevert. Maar hoe krijgen we jongeren zo ver dat ze kiezen voor een…

Lees meer

Beoordeling bij praktijkleren

Een competent oordeel over competenties

In het hedendaags beroepsonderwijs draait alles om competenties. En die competenties, die leren studenten voor een belangrijk deel in de praktijk. Alle reden dus om…

Lees meer

Succesvol differentiëren

Een open oog voor verschillen

Soms verlies je studenten omdat ze de les niet kunnen bijbenen. Voor anderen kan het juist niet snel genoeg gaan: die dreigen zich te vervelen.…

Lees meer

Leeruitkomsten in het mbo

Over flexibele routes en eenduidige uitkomsten

Sommigen mensen leren het liefst op de werkvloer, anderen liever via formele opleidingen. Dat maakt het lastig om ’kennis en kunde’ van de beroepsbevolking op…

Lees meer

Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten

Waarden en idealen in docent-student interacties

Ze liggen vast in de wet, maar tegelijk zijn de doelen van het beroepsonderwijs behoorlijk abstract. Het is aan docenten om er concrete inhoud aan…

Lees meer

Actoren in het middelbaar beroepsonderwijs

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft veel vrienden

Middelbaar beroepsonderwijs is voor veel geledingen van onze samenleving belangrijk. Voor studenten, voor bedrijven en instellingen, gemeenten, scholen van waaruit leerlingen naar het mbo gaan…

Lees meer

Sectoren, leerwegen en niveaus

Rondgang door een complex ‘leerhuis’

Je kunt er leren voor autotechnicus, maar ook voor hippisch ondernemer, verkoopmedewerker, ict-beheerder of banketbakker. Van acteur tot zorghulp; het mbo kent duizend-en-één opleidingen, verdeeld…

Lees meer

Rolverdeling in teams

Diversiteit in de hoofdrol

Beroepsonderwijs is teamwork. Professionals bundelen hun expertise in opleidingsteams, dragen samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en de bijbehorende regeltaken. Voldoende diversiteit…

Lees meer

Sociale media en netwerken

MBO-student online op achterstand

Over sociale media en netwerken hoef je mbo-studenten niets te vertellen. Zo lijkt het tenminste. Maar klopt dat wel? Uit onderzoek blijkt dat mbo’ers de…

Lees meer

Examineren in het mbo

Een diploma van waarde

Een mbo-diploma is voor alle betrokkenen van waarde. Een betrouwbare en valide examinering en afsluiting ligt daaraan ten grondslag. We zien dat de coronaperiode eerder…

Lees meer

Mediawijs ict-gebruik

Kijk uit voor de ‘iPad-school’

Wil je het de student van vandaag naar de zin maken, dan stop je als mbo-docent flink wat ict in je lessen. Dat althans is…

Lees meer

Kwalificatiestructuur mbo als communicatie-instrument

Kwalificatiestructuur mbo als communicatie-instrument

Is het: het bedrijfsleven vraagt, het middelbaar beroepsonderwijs draait? Of moet het mbo studenten ook andere dan beroepsvaardigheden meegeven? Bijvoorbeeld kennis over de samenleving of…

Lees meer

Vergroten van studentbetrokkenheid

Leren met (tegen)zin

Je kiest uit een overweldigend aanbod van beroepsopleidingen. Dan zit je als student toch op en top gemotiveerd in de klas? Was het maar zo.…

Lees meer

Examens Nederlands in het mbo

Is de klus geklaard?

Vanaf het schooljaar 2015-2016 tellen  de examens Nederlands mee voor alle mbo-studenten, met uitzondering van entreestudenten. Na een jarenlang implementatietraject moesten mbo-instellingen er klaar voor…

Lees meer

Effecten van volwasseneneducatie

Harde feiten over ‘zachte’ opbrengsten

In de volwasseneneducatie draait het tegenwoordig vooral om scholing van laaggeletterden. Heeft dat effect? En zo ja, op welke manier en in welke mate? Uit…

Lees meer

Doelgroepen van volwasseneneducatie

Grote doelgroep, geringe deelname

Wat beweegt mensen om deel te nemen aan het volwassenenonderwijs? Werk krijgen, beter werk krijgen of een opleiding kunnen volgen, zijn belangrijke motieven. Maar het…

Lees meer

Transitie van vmbo naar mbo

Zonder struikelen over de hobbel

Jaarlijks maken een kleine 100.000 leerlingen de overstap van het vmbo naar het mbo (Min. OCW, 2013). Die overstap is lang niet makkelijk: veel leerlingen…

Lees meer

Gedeeld leiderschap in docententeams

Een schip met vele kapiteins

Een leider: dat is de man of vrouw die voorop loopt, knopen doorhakt, de koers uitzet. Met twee of meer kapiteins aan boord loopt het…

Lees meer
Back To Top